Vedtægter for Midtals Idrætsforening
§ 1 Navn og hjemsted
Navn: MIF (Midtals Idræts Forening)
Hjemsted: Sønderborg kommune.
§ 2 Formål
Det er foreningens formål, at skabe rammer for et fællesskab, såvel idrætsligt som kulturelt, hvor gode oplevelser sættes i højsædet.
§ 3 Driftsform
Almennyttig forening med indberetningspligt af sporadisk udbetaling af B-indkomst.
§ 4 Medlemskab
Som medlem kan optages enhver, som er interesseret i foreningens formål, såvel aktive som passive.
§ 5 Forpligtelser
Medlemmerne er pligtige til at overholde såvel foreningens egne love og reglementer, som love og reglementer i de organisationer, som foreningen er tilsluttet. Foreningen er tilsluttet DIF, DGI, DBU og DHF og derved underkastet disse organisationers vedtægter og love.
§ 6 Foreningens opbygning
Foreningens opgaver varetages af følgende:
a) Generalforsamlingen
b) Hovedbestyrelsen (HB)
c) Forretningsudvalget (FU)
d) Afdelinger e) Revisorerne
§ 7 Generalforsamling
Generalforsamlingen, som er foreningens øverste myndighed, afholdes i marts med 14 dages indvarsling. Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, indsendes skriftligt til MIF’s formand senest 8 dage før.
Generalforsamlingen afholdes som udgangspunkt fysisk, men kan afholdes ON-LINE eller Hybrid.
Stemmeret på generalforsamlingen har såvel aktive som passive medlemmer der er fyldt 15 år, der ikke er i kontingentrestance og som har meldt sig ind i MIF senest 14 dage før generalforsamlingen og betalt kontingent.
Der kan ikke stemmes med fuldmagt.
I afdelinger med medlemmer under 15 år, er forældre eller værger stemmeberettigede med 1 stemme pr. medlem.
Valgbare er alle, som har stemmeret. Dog kan personer under 18 år ikke vælges til formand eller kasserer. Valgene afgøres ved simpelt flertal, og er beslutningsdygtig uanset antal fremmødte medlemmer.
Vedtægtsændringer kræver at mindst 2/3 af de afgivne gyldige stemmer er for forslaget. Såfremt 1 medlem forlanger skriftlig afstemning, skal dette foregå, ellers foregår afstemningen ved håndsoprækning.
Dagsorden for den årlige generalforsamling skal som minimum omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent og protokolfører
2. Bestyrelsens beretning om foreningens virksomhed
3. Fremlæggelse og godkendelse af revideret årsregnskab
4. Indkomne forslag
5. Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
6. Valg af revisor og revisorsuppleant
7. Eventuelt
§ 8 Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når hovedbestyrelsen finder det fornødent, eller når mindst 25 af foreningens stemmeberettigede medlemmer stiller skriftlig krav herom med forslag til dagsorden. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 4 uger efter, at et krav herom er modtaget, og der skal indvarsles i lighed med ordinær generalforsamling.
§ 9 Hovedbestyrelse
Hovedbestyrelsen består af forretningsudvalget, samt 1 medlem fra hver afdelingsbestyrelse. Hovedbestyrelsen fastlægger foreningens aktiviteter med ansvar for generalforsamlingen.
§ 10 Forretningsudvalg
Forretningsudvalget, der tager sig af foreningens overordnede sager, består af formand, næstformand, sekretær, kasserer og en medlemsadministrator. Formand og sekretær er på valg i ulige årstal, næstformand, medlemsadministrator og kasserer i lige årstal. Så længe vi har en ekstern kasserer (Ekstern Bogholderi), skal denne på valg hvert år. Der skal hvert år vælges en 1. suppleant og en 2. suppleant til forretningsudvalget.
§ 11 Afdeling
Hovedbestyrelsen opretter og nedlægger afdelinger, eller afgør om en eventuel ny aktivitet skal placeres under en allerede eksisterende afdeling.
En afdeling skal være etableret før sæsonstart, dog senest før generalforsamlingen som afholdes i marts, og være godkendt af hovedbestyrelsen.
Nedlæggelse af en afdeling skal være godkendt af hovedbestyrelsen før MIF’s generalforsamling. Afdelingens formue/gæld og aktiver tilfalder hovedafdelingen, og intet kan udloddes til medlemmerne.
En afdelingsbestyrelse består af en formand og en kasserer, samt et antal bestyrelsesmedlemmer og suppleanter efter behov. Afdelingen varetager en idrætsgren eller anden aktivitet ifølge foreningens formål.
Det er ligeledes afdelingernes opgave at afvikle træning, turnering og andre arrangementer. Afdelingerne skal senest 1. november fremsende et budgetforslag for det kommende år til forretningsudvalget. Budgetterne skal godkendes af hovedbestyrelsen.
§ 12 Afholdelse af årsmøder i de enkelte afdelinger
Afdelingens bestyrelse gennemfører årsmødet, der afholdes hvert år, minimum 3 uger før MIF’s ordinære generalforsamling. Årsmødet indkaldes af afdelingsbestyrelsen med mindst 14 dages varsel via opslag og på foreningens officielle hjemmeside.
Årsmøderne afholdes som udgangspunkt fysisk, men kan afholdes ON-LINE eller Hybrid.
De fremmødte til årsmødet er beslutningsdygtige uanset antal fremmødte medlemmer. Afdelingsbestyrelsen vælges af de stemmeberettigede medlemmer i afdelingen. I afdelinger med medlemmer under 15 år er forældre eller værger stemmeberettigede med 1 stemme pr. medlem. MIF’s hovedbestyrelse og inviterede gæster (uden stemmeret) har adgang til årsmødet.
Bestyrelsesmedlemmerne i afdelingerne vælges normalt for 2 år ad gangen efter samme principper som forretningsudvalget. Alle afstemninger skal ske skriftligt, blot ét tilstedeværende medlem ønsker det. Der føres referat over vedtagne beslutninger.
Forslag, der ønskes behandlet på årsmødet, skal være indleveret skriftligt til afdelingsformanden senest 8 dage før årsmødets afholdelse.
§ 13 Ekstraordinært årsmøde i de enkelte afdelinger
Afholdes, når 2 medlemmer af afdelingsbestyrelsen eller mindst 1/4 af de stemmeberettigede medlemmer forlanger det. Ekstraordinært årsmøde indvarsles efter samme gældende regler som ordinært årsmøde, og skal afholdes senest 4 uger efter kravet herom er modtaget.
§ 14 Revisor
For 1 år ad gangen vælges 2 revisorer samt 1 revisorsuppleant på generalforsamlingen. Revisorerne skal kritisk gennemgå og revidere foreningens regnskab.
§ 15 Tegningsret
Foreningen forpligtes ved underskrift af to af bestyrelsesmedlemmerne, hvoraf den ene skal være formanden. Dog ved køb og salg af fast ejendom, samt ved lånoptagelse, af den samlede bestyrelse.
§ 16 Regnskab
Kassereren fører regnskab for foreningens indtægter og udgifter for hver afdeling.
Større ikke budgetterede udgifter skal godkendes af hovedbestyrelsen.
Foreningens kontante beholdning, ud over kr. 5.000, skal indsættes i en bank eller sparekasse under foreningens navn og således, at den kun kan hæves eller omsættes ved kassererens eller dennes befuldmægtigede. Fuldmagten kan kun udstedes af forretningsudvalget.
På hvert hovedbestyrelsesmøde og forretningsudvalgsmøde aflægger kassereren beretning om de væsentlige bevægelser i regnskabet, samt status over kassebeholdningen.
Regnskabet går fra 1. januar til 31. december. Regnskabet skal foreligge til revision senest 14 dage før generalforsamlingen.
§ 17 Hæftelse
Foreningens medlemmer og bestyrelsesmedlemmer hæfter ikke personligt for de af foreningen indgåede forpligtigelser, for hvilke alene foreningen hæfter med dens respektive formue. Foreningens medlemmer har ikke nogen økonomisk forpligtigelse over for foreningen ud over kontingentforpligtigelsen. Foreningens medlemmer har ikke krav på nogen del af foreningens formue eller udbytte af nogen art.
§ 18 Kontingent
På grundlag af afdelingens budgetforslag og foreningens økonomiske status, fastsættes kontingent for de enkelte hold af afdelingerne.
§ 19 Disciplinærudvalg
Hovedbestyrelsen har bemyndigelse til at nedsætte et disciplinærudvalg til at behandle sager vedrørende:
Pædofili
Rusmidler
Opførsel
Disciplinærudvalget vil bestå af FU, disciplinærudvalget skal høre begge parter. Generelt ved alvorlige konflikter: Informér altid den siddende formand, før der træffes en beslutning i den enkelte afdeling.
Disciplinærudvalget har bemyndigelse til at ekskludere - give karantæne eller andre former for Straf/sanktion til medlemmer af Midtals Idrætsforening.
Straffen/sanktionen kan ikke ankes.
§ 20 Opløsning
Hvis en afdeling, i tilfælde af MIF’s ophør, ønsker at fortsætte som selvstændig forening, kan afdelingens værdier, udstyr, materialer og lignende tildeles den nye forening, efter eventuelle gældsforpligtelser er indløst. Foreningens opløsning kan kun finde sted på en i samme anledning indkaldt ekstraordinær generalforsamling, og når 2/3 af de fremmødte stemmer herfor.
Hovedbestyrelsen fordeler foreningens ejendele og økonomiske midler til idræt- og ungdomsarbejde i Augustenborg og Ketting sogne.
Revideret 25. marts 2015
Revideret 30. marts 2016
Revideret 29. marts 2017
Revideret 21. marts 2018
Revideret 24. juni 2020
Revideret 22. marts 2023
Revideret 20. marts 2024